일본도예가

新里明士 아키오 니이사토(Akio Niisato, 1977 ~ )

썬필이 2019. 10. 27. 22:56

新里明士 아키오 니이사토(Akio Niisato, 1977 ~ )

1977年 千葉県生まれ
2001年 多治見市陶磁器意匠研究所修了 
2005年 イタリア ファエンツァ国際陶芸展 新人賞
2008年 第3回パラミタ陶芸大賞展 大賞  / 陶磁器展美濃 審査員特別賞
2009年 第3回菊池ビエンナーレ 奨励賞(菊池寛実記念 智美術館)
2011年~12年 文化庁新進芸術家海外派遣制度により / アメリカ・マサチューセッツ州にて制作  現在 岐阜県土岐市にて制作
2013 「現代の名碗」菊池寛実記念 智美術館
2014 「陶芸・現代現象」茨城県陶芸美術館 MOA岡田茂吉賞 新人賞
2015 「工芸の現在」菊池寛実記念 智美術館

1977 Born in Japan

2001 Diploma,The Tajimi City Ceramic and Design Center
       Received a Fellowship of Japanese Government Overseas study program for artist by the Agency of Japan Cultural Affairs. (Boston,USA)

       Currently living in Toki, Japan

<Group Exhibitions>

2018 “Ottonbre Giappone” Museo Carlo Zauli / Tracce Dl Uno Scambio Faenza (Italy)/ “Place for Life,Energy and Spirit” 丗|SEI(2019)(Kyoto)

2017 “Buongiorno Ceremica 2017” Museo Carlo Zauli (Italy)/ “Akio Niisato Luminescence…”Takashimaya(Kyoto、Osaka、Nagoya、Yokohama)
       “「The present of porcelain seen in a tea room」”Tea House-Hikinsai / Ichiju-an Nezu Museum(Tokyo)
       “The Dramatic Vessel”the Shigaraki Ceramic Cultural Park(Shigaraki)/Iwate Museum of Art(2018)
       “Contenporayr Ceramics for the Tea  -Rikyu ni misetai!-”Ibaraki Ceramic Art Museum,Ibaraki

2016 “PUNK”Rakusui-tei Museum of Art(Toyama)/Ibaraki Ceramic Art Museum,Ibaraki(2017)
       “MADE IN JAPAN ”Museo Internazionale delle Ceramiche in Faenza(Italy)/ “REVALUE NIPPON PROJECT”Panasonic Shiodome Museum of Art (Tokyo)

2015 “Dialogue with Materials”Ahmed Adnan Saygun Sanat Merkezi,Anadolu University,Turkey
       “The Kikuchi Kanjitsu Prize Contenporary Japanese Crafts”Mus?e Tomo(Tokyo)

2014 “Phenomenon of Contemporary Ceramic” Ibaraki Ceramic Art Museum

2013 “Master Teabowls of Our Days”Mus?e Tomo(Tokyo)

2012  “International contemporary ceramics exhibition, 3rd edition”Galateea Gallery,Romania

2011  Tokai present-day ceramics considered new generation exhibition,Aichi Prefectural Ceramic Museum ,Aichi
        The white time,Mashiko Museum of Ceramic Art / Ceramic Art Messe Mashiko,Tochigi

2010  About the Tea Ceremony - A Viewpoint on Contemporary Kogei, The National Museum of Modern Art, Tokyo
        “REVALUE NIPPON PROJECT” (Hidetoshi Nakata, supervised by Hiroshi Fujiwara, collaboration with Tatsuo Miyajima)
        Hyatt Regency Kyoto / Nihonbashi Mitsukoshi (Tokyo) /Ibaraki Ceramic Art Museum(~’11)

2005  Premio Faenza 55th Edition, Italy('07)/ City of Carouge Prize, Switzerland

2004  Mino Ceramics Now, Museum of Modern Ceramics Art, Gifu
        Cool & Light New Spirit in Craft Making, The National Museum of Modern Art, Tokyo
<Awards>

2017  Award for Honorable Mention,U-50 INTERNATIONAL HOKURIKU KOGEI AWARDS

2014  Award for the New Artist,MOA Mokichi Okada Award, Tokyo

2009  Incentive Award, Kikuchi Biennale, Tokyo

2008  Grand Prize, Paramita Museum Ceramic Competition /  Judge's Special Award, International Ceramic Festival 08, Gifu

2005  Award for the New Artist, “Premio Faenza” 54th Edition, Italy

<Workshop&Lecture,others>

2019 “Clay LIVE ”Ashmolean Museum (Oxford, UK))

2018 “Artist-in-residence・workshop”The Shigaraki Ceramic Cultural Park(Shigaraki)

2017 “40-year-old artist talk (× Hidetoshi Nakata) (× Akihiro Suda) ”40th Anniversary The National Museum of Modern Art, Tokyo 
       “Artist-in-residence”Museo Carlo Zauli (2018)(Faenza,Italy)

2016 “REVALUE NIPPON PROJECT and the Future of Japanese Crafts”Symposium Panasonic Shiodome Museum of Art (Tokyo)
       “Public special lecture”TAJIMI ishoken gallery (Gifu,Japan)

2012 “Ceramics Program,Office for the Art at Harvard" / Spring 2012 Course[Luminescent] Instructor 
    Visiting Artist Workshop with Akio Niisato(Boston,MA  USA) 

2011 “Ceramics Program,Office for the Art at Harvard" Artist in Residence/
   Fellowship of Japanese Government Overseas study program for artist by the Agency of Japan Cultural Affairs,Japan'11.9-'12.7 (Boston,MA  USA) 

2009 “Ceramics Program,Office for the Art at Harvard "Workshop&Lecture (Boston,MA  USA) 
       “Workshop”Leach Pottery (St Ives,UK)/ “Artist-in-residence・workshop”Museo Carlo Zauli (Faenza,Italy)

2008  Lecture at Japan Society of Oriental Ceramic Studies,Tokyo / The National Museum of Modern Art, Tokyo

< Public collection >

 Minneapolis Institute of Art,USA /  Ibaraki Ceramic Art Museum,Ibaraki /  Paramita Museum,Mie /  MOA Museum、Shizuoka
 Museo Internazionale delle Ceramiche in Faenza ,Italy / Anadole University Museum,Eskisehir,Turkey / Museo Carlo Zauli、Italy
 Musee Cernuschi,France /  Victoria and Albert Museum,UK

新里明士 作家

아키오는 치바현에서 1977년에 출생한 일본의 신진작가이다.

도예는 타지미시에 있는 Tajimi City Ceramic and Design Center를 졸업하고 다른 젊은 작가들과 같이 매우 active하게 작품활동을 하고 있다.

유명도예가의 도제생활도 하지않고 2002년 이후로 일본,한국,이태리,스위스 등에서 17회의 전시회를 가졌다.

그러던 중 2009년에는 하바등대학의 세라믹코스 프로그램에서 외국의 도예가들과 교류를 갖는 기회를 갖고 그곳에서 전시회도 열었다.

니이사토의 작품은 주로 중국과 일본의 전통백자의 영향을 많이 받았고 또 그런 백자수준에 도달하기 위해 노력하고 있다.

하지만 그의 작품에는 전통적으로 적용되는 문양이나 장식은 볼 수 없고 벽체가 매우 얇고 날렵한 현대적 스타일의 기형에 조각을 가미해서 유약이 칠해진

작은 창문 구멍을 통해 빛이 투과되는 투광성백자 표면을 만든다.

제작과정은 물레성형으로 얇은 벽체를 만들고, 건조 후 최대한 얇게 칼로 다듬는다.

그리고 작은 드릴로 자신이 구상한 페턴대로 구멍을 하나씩 뚫는다. 소성과 샌딩을 한 다음 초벌유약은 손으로 발라서 모든 구멍의 속까지 스며들게 한다.

두번째는 스프레이하고 전기가마 1230도(C)에서 소성한다. 구멍의 직각면은 많은 유약을 머금기 때문에 한 번 소성으로는 매끈한 표면을 얻을 수 없다.

그래서 좋은 결과를 얻기 위해 보통 2-3회 반복하게 된다.

소성과정에서는 녹은 유약이 구멍의 마구리면을 메우면서 매끈하게 단장된 창문이 되어 빛과 물이 부드럽게 통과하게 되어,

불투명의 도자기가 투명한 유리와 비교할 만한 형체로 다시 태어난다.  [By Vasi Hirdo.  Published in Ceramics Now Magazine Issue 1.]

작품보기

光蓋器

光碗  12.0/H9.2cm 90.000円(税別)

光碗 12.8/13.4/H6.3㎝

光碗黄釉 13.0 / 11.7 / H8.0cm ¥129,600

光碗 9.6/H8.3cm 108,000円


光器

2016年、イタリアの展覧会に出品の際にチャレンジした深い緑の釉薬を使って制作されています。

小壺

2012年からの青のシリーズ・・青い生地に白い釉薬を塗って仕上げています。

光器 - 2013

以手白釉碗

青水指

以手緑釉碗

























더블클릭을 하시면 이미지를 수정할 수 있습니다